falun - Reisverslag uit Falun, Zweden van Bert en Trinett Oosterhout - WaarBenJij.nu falun - Reisverslag uit Falun, Zweden van Bert en Trinett Oosterhout - WaarBenJij.nu

falun

Door: Trinett

Blijf op de hoogte en volg Bert en Trinett

13 Augustus 2016 | Zweden, Falun

Vandaag zijn we naar de kopermijn van Falun gegaan. Het is een dorp opzich waar je terecht komt. Om half twaalf dalen we gekleed in een oranje cape en een bouwvakkershelm op, af de mijn in. Het groepje was niet te groot en het was een duidelijke uitleg. Je komt hier een mascotte van een bok vaak tegen. Het verhaal verteld dat de bok zijn horens stote aan een rots en dat ze toen rood werden. Deze rode stof komt uit de stenen als ze het koper eruit gehaald hebben. Deze stof conserveert erg goed en is goedkoop.De stof is in verf gedaan, daarom zijn de huizen nu rood. Het touw dat nodig was om de stenen omhoog te halen was gemaakt van runderhuiden. Er zijn 200 tot 300 runderen nodig voor een touw. Men hield erg veel vlees over hier maakte ze worst van. Nog steeds een lekkernij hier de zg falukorve. In de namiddag de stad in gegaan en nog een kerk bezocht. Al het houtwerk is hier blauw geverft. Een heel mooi geheel.